Наш формат | Блог > ідеї > Про творців, егоїзм та архітектуру: 13 думок героїв «Джерела»
 

Про творців, егоїзм та архітектуру: 13 думок героїв «Джерела»

В травні цього року минає 75 років з часу першої публікації «Джерела» Айн Ренд, книжки, яку було перекладено понад двадцятьма мовами та продано понад 6 млн примірників. Втім, слід зауважити, що Ренд не одразу вдалося знайти видавця для свого роману, спочатку вона отримала з десяток відмов та навіть звільнила власного агента, який після кількох «ні» почав критикувати роман.

Та все-таки Айн Ренд домоглась свого і в травні 1943 року «Джерело» було опубліковано.

Ми вибрали для вас кілька думок з роману, який, як і більшість творів Ренд, однаково обожнюють та ненавидять за ті ідеї, які авторка вкладає в голови своїх героїв.



1.Люди хочуть, щоб навколо них були лише дзеркала. Щоб віддзеркалюватися і віддзеркалювати. Ти знаєш, це наче безсенсовна безкінечність у двох дзеркалах, повішених одне навпроти одного у вузькому коридорі. Зазвичай у готелях найвульгарнішого штибу. Віддзеркалення віддзеркалень і відлуння відлунь. Немає початку і немає кінця. Немає центру і немає мети.

2. Музика була математикою, а архітектура була музикою в камені.

3. Найперший обов’язок людини — обов’язок перед собою. Її моральний обов’язок — ніколи не співвідносити свою головну ціль з іншими. Її моральний обов’язок — робити те, чого вона хоче, за умови, що її бажання не залежать головним чином від інших людей.

4. Творець прагне підкорити природу. Паразит прагне підкорити людей. Творець живе заради власної справи. Йому не потрібні інші люди. Його головна ціль — у ньому самому. Паразит живе вторинним життям.  Йому потрібні інші. Інші стають головним сенсом його існування.

Цікавий факт: прототипом головного героя — Говарда Рорка — називають Френка Ллойда Райта, американського архітектора, який творив у першій половині XX століття. Серед найвідоміших робіт Райта є Музей Соломона Ґуґенгайма в Нью-Йорку та «Будинок над водоспадом».

Поза тим сама Айн Ренд говорила, що вона надихалась кількома ідеями Райта щодо архітектури та заперечувала, що Райт має відношення до філософських поглядів Рорка чи подій у романі.

Варто також зауважити, що, на думку критика Мартіна Філлера, Рорк більше нагадує французького архітектора Ле Корбюзьє, аніж американця Райта.

Френк Ллойд Райт
Ле Корбюзьє

5. Я прийшов сюди викласти свої умови. Я не хочу існувати для інших. Я не визнаю жодних зобов’язань перед людьми, за винятком єдиного: поважати їхню свободу і не належати до суспільства рабів.

 

6. Кожна самотність є вершиною.

 

7. Головне зло на землі — це оманливе переконання, що найважливіше для тебе потрібно вкладати в інших людей.

 

8. Правителі — не егоїсти. Вони нічого не створюють. Вони існують за рахунок інших. Їхня мета — у своїх підданих, у праці поневолених. Вони так само залежні, як жебрак, соціальний працівник чи бандит. Форма залежності не має значення. Але людей переконали, що саме вторинні істоти — тирани, імператори, диктатори — є уособленням егоїзму. Ця облуда покликана знищити еґо, своє власне та інших. Мета цієї облуди — знищити творців. Або приборкати їх. Це те саме.

9. Найпрекрасніші слова — це ті, що їх можна не промовляти.

 

10. Як два полюси добра і зла людині запропонували два поняття: егоїзм і альтруїзм. Егоїзм повинен означати пожертвувати іншими заради себе, а альтруїзм — пожертвувати собою заради інших. Ця безповоротність прив’язала людину до решти людей і залишила їй на вибір біль: власний біль заради інших чи біль, що його завдають інші, заради себе. Коли до цього додали, що людина мусить знаходити задоволення у самопожертві, пастка закрилася. Людину змусили прийняти мазохізм як ідеал — стверджуючи, що єдиною альтернативою цьому є садизм. Це найбільше шахрайство проти людства. За допомогою цієї схеми залежність і страждання проголосили засадничою передумовою життя.


11. Непорушність творчої праці людини є важливішою за будь-яку благодійність. Ті з вас, хто цього не розуміє, знищують світ.


12. Знаєш, я ніколи не відкриваю вдруге жодної видатної книжки, яку прочитала та вподобала. Мені боляче думати про інші очі, які її читали, і про те, якими саме вони були. Таким не можна ділитися.


13. — Мій любий друже, та хто вам дозволить?

— Це не має значення. Важливо, хто мене зупинить?

 

Друзі, до 22 квітня в інтернет-магазині та книгарні «Наш формат» (м. Київ, пров. А. Горської, 5) діє 25% знижка на «Джерело» Айн Ренд.
Написано Наталя Шнир

SMM-ниця та редакторка блогу «Нашого формату»